050 211 56 78

EV | Volvo XC90 vanaf 2022 elektrisch én “autonoom”

Is-ie het wachten waard?

Volvo heeft de vernieuwde XC90 nog maar net bekendgemaakt, of het bedrijf kijkt alweer naar de toekomst; en die is elektrisch én autonoom. Wie in 2022 in de nieuwe elektrische XC90 stapt, mag de krant lezen achter het stuur, maar alleen als de auto daar toestemming voor geeft. Is-ie de moeite van het wachten waard?

The refreshed Volvo XC90 R-Design T8 Twin Engine in Thunder Grey

Elektrische XC90

Dat Volvo ‘all in’ gaat op elektrisch rijden, wisten we al. Alle huidige modellen kennen inmiddels een plugin hybrid (of twin engine, zoals Volvo ze al jaren noemt) en met Polar heeft de groep inmiddels een volledig elektrisch merk in handen. Terwijl de eerste XC90 2020 nog moet worden afgeleverd, maakt de Zweedse autobouwer bekend dat het in 2022 een EV-versie van de XC90 lanceert. Inderdaad, een knoeperd van een 7-zits SUV op stroom. Lees verder onder de foto.

 

De nieuwe Volvo XC90. Foto: Volvo Cars

Autonoom rijden

Misschien nog wel groter nieuws is de aankondiging dat de Volvo XC90 vanaf 2022 zal zijn uitgerust met software om steeds autonomer te rijden, al breekt de nieuwe koers van het concern wel met het oorspronkelijke idee dat Volvo hierbij had. Kort samengevat gaat de Volvo XC90 per situatie bekijken of de omstandigheden goed genoeg zijn voor ‘autonomous drive’. Zo krijg je uiteindelijk alleen op overzichtelijke wegen groen licht om de krant te lezen (lees snelwegen en n-wegen); met de handen los door Groningen-Centrum zit er het komende decennium niet in.

Wachten of nu rijden?

Moet je daar nu op wachten; is de vers gefacelifte XC90 het te kiezen pad, of is het juist slim om op zoek te gaan naar een jonggebruikt exemplaar? Wij denken dat er voor alledrie iets te zeggen valt. In de eerste plaats: wij kunnen persoonlijk niet wachten op de eerste kilometers in een volledige elektrische én autonoom sturende XC90. Lees verder onder de foto.

 

Volvo Bovenaanzicht
De nieuwe Volvo XC90. Foto: Volvo Cars

Aan de andere kant is 2022 nog behoorlijk ver weg. Een beetje vertraging in de ontwikkeling en het is zo maar 2023 voor de eerste elektrische XC90 uit de fabriek rolt. In mensenjaren: dat is het verschil tussen twee pubers die nog thuis wonen en twee studenten die het huis uit zijn. En dan zijn er nog de kosten: reken er maar op dat een volledig elektrische XC90 aan de prijs zal zijn. Als je het zo bekijkt, is het model van 2020 misschien een betere route. Zo profiteert u van de laatste ontwikkelingen én een lager verbruik en rijdt u nog dit jaar in een nieuwe Volvo XC90.

Of is er een beter alternatief?

Zeker, de nieuwe XC90 is een aantrekkelijke optie. Maar tegelijkertijd: als u nu kiest voor een jonggebruikte XC90 – op een moment dat Volvo in feite twee low emission opvolgers heeft aangekondigd – kunt u wellicht profiteren van een interessante prijsstelling; juist bij auto’s die in landen zijn geleverd waar ze graag in het nieuwste van het nieuwste rijden. Ook zakelijk gezien kan zo’n constructie zeer interessant uitpakken.

We denken graag mee over de route die het beste bij uw situatie past.