Wat verandert er voor zakelijk leasen in 2026?
Ontdek de impact van het nieuwe belastingplan op mobiliteit en zakelijk leasen. Lees alles over bijtelling 2026, MRB, BPM en rapportageplicht. PIM Lease helpt je slim kiezen.
Bijgewerkt op 1-12-25
Belastingplan 2026: Dit verandert er voor zakelijk leasen en mobiliteit
Voor mobiliteit en zakelijk leasen zijn voor het komende jaar belangrijke wijzigingen aangekondigd. Het Belastingplan 2026 raakt direct de portemonnee van werkgevers én leaserijders. In deze blog lees je wat er verandert voor de bijtelling in 2026, de motorrijtuigenbelasting (MRB), BPM, brandstofprijzen en de rapportageplicht mobiliteit (WPM).
1. 60-maandenregel: Slim plannen loont
Zet je een elektrische auto nog in 2025 op kenteken? Dan profiteer je nog 5 jaar (60 maanden) van de huidige lagere bijtelling van 17%.
2. Bijtelling 2026: Bijtellingsvoordeel elektrische auto’s blijft mogelijk bestaan
De Tweede kamer heeft een amendement aangenomen dat voorkomt dat de bijtelling voor elektrische auto’s in één keer stijgt naar 22%. Volgens dit amendement zal in 2026 de bijtelling voor nul-emissie auto’s (en dus elektrische auto’s) 18% bedragen over de eerste €30.000,- van de cataloguswaarde. In 2027 stijgt de bijtelling naar 20%. In 2028 zal de bijtelling pas stijgen naar het algemene tarief van 22%. Houdt er rekening mee dat dit amendement nog door de Eerste Kamer moet.
3. Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s
De MRB-korting voor elektrische auto’s wordt verder afgebouwd. In 2025 kreeg je nog 75% tariefkorting. Dit percentage zal de komende jaren steeds verder zakken tot en met 2030: Dan krijg je geen tariefkorting meer over de motorrijtuigenbelasting van jouw elektrische auto.
- 2026–2028: 30% korting (je betaalt dus 70% van het normale tarief)
- 2029: 25% korting
- 2030: 0% korting
Omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn dan hybride en fossiele auto’s, kan de MRB een flink onderdeel van de leasekosten bedragen.
4. Pseudo-eindheffing komt eraan
De Tweede Kamer heeft donderdag 27 november 2025 ingestemd met de zogenoemde pseudo-eindheffing. Deze pseudo-eindheffing zou mogelijk vanaf 1 januari 2027 ingaan. Houdt er rekening mee dat dit voorstel nog door de Eerste Kamer moet.
Wat betekent dit voor zakelijk leasen? Werkgevers die vanaf 1 januari 2027 niet-elektrische leaseauto’s ter beschikking stellen aan werknemers, moeten een fikse belastingboete van 12% van de cataloguswaarde betalen. Dit geldt álleen voor auto’s die ook privé worden gebruikt en waar dus bijtelling over wordt betaald. De belastingboete van 12% van de cataloguswaarde is op jaarbasis: Dit betaal je dus elk jaar over auto’s met een verbrandingsmotor.
Voor leaseauto’s met een verbrandingsmotor die vóór 1 januari 2027 aan werknemers zijn aangeboden geldt een overgangsregeling.
5. BPM
De BPM-tabellen worden vanaf 2026 strenger door lagere CO₂-grenzen en hogere tarieven. Dit kan de prijs van brandstofauto’s laten stijgen, ook als jouw auto weinig CO₂ uitstoot. Dit heeft direct invloed op de leaseprijs. De overheid voert deze verandering door omdat nieuwe auto’s ieder jaar minder CO₂ uitstoten. Hierdoor wordt de BPM automatisch lager. Om de belastingopbrengst gelijk te houden, past de overheid deze tarieven en CO₂-grenzen aan.
6. Minder accijnskorting: Brandstofprijzen gaan per 2026 misschien tóch omhoog
Houdt er rekening mee dat dit voorstel nog door de Eerste Kamer moet. De Tweede Kamer heeft in meerderheid ingestemd met een voorstel om extra geld in te zetten om bezuinigingen in het openbaar vervoer te voorkomen. Dit gaat helaas ten koste van het geld dat opzij is gezet om de brandstofaccijnzen voor automobilisten laag te houden.
Dit betekent dat de brandstofaccijnskorting wél blijft bestaan, maar een stuk lager is dan voorheen. De verlaging van deze korting zou het volgende als gevolg hebben voor de accijnzen:
- Benzine: per liter 5,5 cent extra accijns
- Diesel: per liter 3,6 cent extra accijns
- lpg: per liter 1,3 cent extra accijns
Dit kan ervoor zorgen dat je maandelijks €50,- extra kwijt bent aan reiskosten.
7. Rapportageplicht mobiliteit (WPM)
De rapportageplicht voor CO₂-uitstoot van zakelijke mobiliteit en woon-werkverkeer wordt vanaf 2026 pas verplicht voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Voor kleinere organisaties vervalt de plicht, waardoor veel administratieve lasten wegvallen.
8. Subsidies en laadbeleid
De landelijke aanschafsubsidies zijn verdwenen:
- SEPP (particuliere/private lease van elektrische auto’s): gesloten
- SEBA (emissievrije bedrijfsauto’s): beëindigd eind 2024
De overheid zet nu in op transparantie bij laadkosten en een keurmerk voor slimme laadpalen.
Wat betekenen deze veranderingen voor jou?
Conclusie
De kosten voor het zakelijk leasen van niet-elektrische auto’s zullen de komende jaren flink stijgen, terwijl de voordelen van elektrisch rijden langzaam worden afgebouwd. Daarom is het belangrijk om nu slimme keuzes te maken voor je wagenpark of leaseauto. Bij PIM Lease rekenen we de impact van deze veranderingen graag voor je door. Zo weet je precies wat de nieuwe regels betekenen en welke lease-oplossing het beste past bij jouw situatie.
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek of offerte aan bij PIM Lease en ontdek de mogelijkheden.